یونولیت
وبلاگ حرفه و فن
حرفه و فن

یونولیت 

 

فوم پلی استایرن(یونولیت) :

پلاستوفوم در ایران بنام یونولیت شناخته می شودکه نام اصلی آن پلی‌استایرن انبساطی (Polystyrene) ویا پلاستوفوم می باشد.

 

بسته به کاربرد، چندین نام‌ تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از معمول‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.

پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است. در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است.

 

یونولیت نام شرکتی ست که با بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در خدمت جامعه تولیدکنندگان ایران می باشد . تولید شرکت یونولیت پلاستوفوم است که از ترکیب شدن پلی استایلن با گاز پنتان در مقابل یک مونومر به دست می آید . بنابراین یونولیت نام یک محصول نمی باشد .

فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلورهای ریز تشکیل شده است که در مجاورت با فشار و بخار منبسط می گردد و بعلت ساختار سلولی بسته در بلورهای پلی استایرن آلوارس فوم مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در برابر فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید .

بلوک های یونولیتی «پلی استایرن» مدتی است که برای ساختمان سازی در کشور و در آپارتمان های بلند به دلیل سبکی و کم هزینه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش های سابق) قرار گرفته است.

پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گریدید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی ستیرن انبساطی تولید گردید.

این بلوک ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غیر قابل اشتعال» در بازار عرضه می شوند. وزن هر قطعه بلوک سیمانی که در ساختمان سازی به کار می رود، ۱۵ کیلوگرم است، در حالی که وزن بلوک های یونولیتی بسیار ناچیز است و تا اندازه بسیار زیادی موجب پایین آوردن وزن ساختمان می شود.

با وجود پوشش نسوزی که زیر و روی این بلوک را محصور کرده است، در صورت آتش سوزی در ساختمان، این بلوک ها تنها تا ۲۰ دقیقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ایمنی اماکن مسکونی در برابر حریق و حادثه از جمله مواردی است که باید از نظر ایمنی شهری مورد توجه قرار گیرد. در ایمنی یک ساختمان موارد زیادی نقش دارد که می توان به مصالح به کار رفته در آن به عنوان یکی از مهم ترین موارد اشاره کرد.

بلوک های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود، وزن نهایی ساختمان را کم می کنند، به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های مذکور نقش باروری ندارند و به همین دلیل در برابر زلزله ایمن هستند.

اما این بلوک ها، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این    بلوک ها، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری آنها است.

 

در صورتی که از جنس مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. در ایران نه تنها این نوع از مصالح ساختمانی بلکه تعداد بی شماری از مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد که از استانداردهای اجباری برخوردار نیستند و همچنان در ساختمان سازی به کار می روند. با توجه به بحران خیز بودن کشورمان در ساختمان سازی نباید از بلوک های قابل اشتعال استفاده شود و نوع غیرقابل اشتعال این بلوک ها نیز با رعایت ضوابط محدود شود تا از حریق های گسترده در ساختمان ها جلوگیری شود. همچنین انبار و نگهداری این مواد به دلیل واکنش هایی که ممکن است داشته باشند، بسیار خطرناک است و تاکنون شاهد مواردی از حریق انبار این بلوک ها بوده ایم.

جالب اینکه این بلوک ها برخلاف تصور و ذهنیت برخی از کارشناسان، به دلیل یکپارچه نبودن در برابر ضربه کوبه ای اثرات مثبت ندارند و بر عکس در تقویت صدا اثرگذار خوبی هستند.یونولیت جاذب صوتی بهتری نسبت به بتن است و عایق صوت برتری محسوب نمی شود و به همین دلیل یونولیت به تنهایی تاثیری در افت صوت ندارد. به گفته کارشناسان تنها در صورتی که بین دیوار دو جداره یونولیت به کار رود، افت صوتی افزایش می یابد. همچنین عایق های حرارتی هم به تنهایی عایق صوت نیستند و در صورتی که داخل سیستم قرار بگیرند، می توانند موجب کاهش صوت شوند.

 

 فوم پلی استایرن(پلی استیرن ) (یونولیت) چیست ؟

یونولیت یا پلاستوفوم ماده ای است سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا است که اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد.

فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد به علت ساختار سلولی بسته در بلوک های پلی استایرن یونولیت مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید امروزه با رشد و ترقی صنایع پتروشیمی میهن عزیزمان شاهد افزایش روز افزون کاربرد‌های متنوع مواد پتروشیمی در امورات مختلف هستیم. پلاستوفوم ماده ای سبک با قابلیت های بسیار زیاد می باشد و عامه مردم آن را به اشتباه کائوچو (نوعی ماده طبیعی) ، ( آکاچو ) و یا (یونولیت) می نامند.

 پلاستوفوم نوعی از مواد پلیمری است که یک نمونه از آن با نام پلی استایرن انبساطی و علامت اختصاری EPS شناخته می‌شود و کاربردهای متعددی در امور بسته بندی، عایق سازی، آموزشی، تبلیغاتی و ... دارد. این مواد با دانه بندی های ریز و درشت و با وزن حجمی گوناگون بصورت گرانول ، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامتهای گوناگون در بسته بندی های تعدادی، قابل ارائه است. همچنین با دستگاههای برش توسط سیم داغ یا Hot Wireموجود در بازار، به اشکال و طرح های مختلف درمی‌آید.

مونومر این پلیمر استیرن است. پلی استیرن ویژگی بلوری ندارد و بنابرین بسیار شفاف است. تراکم حاقه های بنزنی متصل به زنجیر اصلی درشت مولکول مانع نظم ساختاری گشته و باعث مس شود پلی استیرن ماهیتا بی شکل باشد.با توجه به اینکه دمای گذار شیشه ای شدن پلی استیرن خیلی بالاتر از دمای معمولی است پلاستیک مفیدی است. این ویژگی باعث می شود که پلاستیک    فوق العاده سخت و کمی شکننده باشد. شکننده , شفاف و صیقل است و چگالی آن حدود    09/1 04/1 g/ml است. نور معمولی را تا حدود 90 درصد از خود عبور می دهد و ماده مناسبی جهت تهیه شیشه مصنوعی و ویترین ها در فضای بسته است.

  

 ماده اولیه

ماده اولیه یونولیت پروپان است و در پتروشیمی به شکل جامد در آمده یونولیت اولا نام یک شرکت در ایران است و اخیرا این ماده را تحت عنوان پلاستوفوم (پلی استایرن انبساطی) نام می‌برند.

 روش تهیه

مخلوطی از 22 میلی لیتر اب مقطر و 36/0 میلی لیتر محلول سدیم فسفات 10% و 0 میلی لیتر امونیاک غلیظ را در بالن بریزید و بر روی هم زن مغناطیسی قرار دهید و با سرعت 100 - 60 دور در دقیقه هم بزند.

6 میلی لیتر اب مقطر و 75/0 میلی لیتر کلسیم کلرید 10% را به تدریج در طول 30 دقیقه به وسیله قیف جداکننده به بالن اضافه کنید. این غمل باعت تشکیل کلسیم فسفات می شود که برای پخش مونومر در محیط به کار می رود. پس از اضافه کردن این مخلوط را داخل حمام اب 90 درجه سانتیگراد بگذارید و دمای بخاری و سرعت مگنت را تا انتهای واکنش ثابت نگه دارید. به 10 میلی لیتر مونومراسیون تقطیر شده 4/0گرم بنزوئیل پروکسید اضافه کنید و پس از حل شدن این مخلوط را به وسیله قیف جداکننده در 10 دقیقه به مخلوط اضافه کنید. پس از دو ساعت پلی استیرن حاصل را روی قیف بوخنر صاف کنید و پس از شستشو با اب یا کلریدریک اسید 2% در اتو 40 درجه سانتیگراد خشک کنید.

 

خواص پلاستوفوم

حدود 97 درصد از حجم پلاستوفوم از هوای حبس شده بین سلولهای پلاستوفوم تشکیل شده است که همین موضوع باعث می شود عایقی بسیار عالی و سبک بوجود آید . (هوا یکی از بهترین عایق هاست) و به همین دلیل برای عایق نمودن ساختمان ها در مقابل گرما , سرما و صدا از پلاستوفوم استفاده می شود و به دلیل سبک بودن و ضربه گیری بهترین گرینه جهت بسته بندی تولیدات می باشد.

همچنان پلاستوفوم می تواند در کشاورزی و در ورزش های تفریحی (موج سواری , دوچرخه سواری و ... ) و کشت بدون خاک گلخانه ای و در راه اهن و جاده سازی (جلوگیری از یخ زدن سطح زیرین جاده ها) و در صنایع هواپیما سازی و اتومبیل سازی (جهت عایق نمودن از نظر صدا) مورد استفاده قرار گیرد .

 

 

کاربرد عمده پلاستوفوم در صنایع مختلف

1- خانه های پیش ساخته

2- در ایجاد عایق در برابر سرما / گرما و صدا

3- زیرسازی راهها و محافظت از یخ زدن بدنه جاده و راه آهن

4- لوح های نما / سقف کاذب و تیرچه بلوک فومی

5- اجسام شناور بر سطح دریاها / وسایل نجات غریق و استخرها

6- سردخانه و یخچال سازی

7- بسته بندی مواد غذایی ، میوه ، ماهی و ...

 

 

ویژگی های بلوک پلاستوفوم

1- برش در سایز های مختلف و دلخواه شما با دستگاه CNC :

ابعاد به سانتیمتر :

20 × 70 × 200

20 × 50 × 200

20 × 5/66 × 100

25 × 70 × 200

25 × 50 × 200

25 × 5/66 × 100

و با وزن مخصوص 15/3 Kg/m و پوشش کامل 1000 متر مربع بنافقط با یک تن بلوک .

  

2- کاهش 30 % حجم بتن :

الف ) با توجه به مجوف بودن بلوکهای سنتی در ابتدا و انتها و قسمت کلاف میانی (jost) چهار طرف سوراخهای بلوک پر از بتن میگردد . در حالیکه بلوک آلوارس فوم به دلیل توپر بودن مانع از هدر رفتن بتن می گردد .

ب ) کاهش میزان چاله تیرچه ها به دلیل افزایش تیرچه ها با 70 و 60 سانتیمتر .

ج) حجم بتن فونداسیون ، ستون و پوترها به دلیل کاهش وزن سقف .

 

 3- کاهش مصرف فولاد :

استفاده از بلوکهای سقفی آلوارس فوم در ساختمان سازی به دلیل وزن اندک سقفها بهره وری بیشتر از آهن آلات را میسر می سازدو حداقل 20 % کاهش وزن آهن آلات را به همراه خواهد داشت .

 

4- کاهش مصرف تیرچه :

به دلیل افزایش فاصله تیرچه از 40 سانتی متر به 50 الی 70 سانتیمتر از مصرف حداقل 20 % الی 40 % تیرچه اضافی جلوگیری می شود .

 

5- صرفه جویی در میزان قاب بندی :

نیازی به قاب بندی خاص نمی باشد و به دلیل برش آسان امکان پوشش کناره ها را دارد .

 

6- حذف اندود گچ و خاک :

امکان حذف اندود گچ و خاک و در نتیجه صرفه جویی در وقت و قیمت تمام شده و بار مرده سقف را دارا می باشد .

 

7- ایمن در مقابل آتش سوزی :

نوع غیر قابل اشتعال f-grode شعله ور نمی گردد و در نتیجه از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند و EPS در اثر سوختن تبدیل به گاز CO2 و آب می گردد و مواد افزودنی موجود در آن در حد صدم درصد می باشد .

 

8- حمل و نقل آسان :

سهولت بالا کشیدن در ارتفاع و امکان بکارگیری در مناطق صعب العبور بدون نیاز به کارگران متخصص و اینکه حمل و نقل بلوک با هزینه اندک صورت می گیرد - قابلیت نصب آسان دارد - انعطاف پذیر و بدون ضایعات است و باعث صرفه جویی در مصرف بلوک می شود.

 

9- کاهش هزینه های تهویه مطبوع :

هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و زمستان کاهش یافته و مصرف انرژی کمتر اعم از سوخت فسیلی و برقی و افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی .

 

10- ضربه پذیر :

مانند بلوکهای سنتی ترد وشکننده نیست و درهنگام بتن ریزی ضربه های وارده را جذب می کند.

 

11- مقاوم در برابر آب و رطوبت :

آب و رطوبت محیط تأثیری در فرم و ظاهر اولیه بلوکها نمی گذارد .

 

12 - عایق صدا :

عایق صوت و عامل رفاه بیشتر در ساختمانهای مسکونی و درمانی است .

 

13 - جلوگیری از نفوذ حشرات :

مقاوم در برابر نفوذ حشرات و میکروارگانیسم ها می باشد - افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله موجهای انفجار آوار ناشی از تخریب سقف در اثر زلزله و حوادث قهریه .

 

 

توصیه شده در نشریه استاندارد 94 سازمان برنامه و بودجه :

امروزه عواملی چون بارگذری - جنس زمین - سفره های زیرزمینی - گسلها و حرکات تکتونیکی زمین و عوامل دیگر باعث جابجایی و تغییر شکل سازه های سنگین می شود . بلوک پلاستوفوم باعث کسر 18000 کیلوگرم جرم در هر 100 متر مربع سقف می شود و شیره و دوغاب بتن را به خود جذب نمی کند و آب بتن را هدر نمی دهد و باعث عمل آوری طبیعی و باعث حفظ خواص بتن می شود .

 

 

 

 

 

ویژگی ها

مقاومت مکانیکی لازم:

حداقل مقاومت بلوکهای تولیدی در برابر بارهای حین اجرا باید برابر با 200 کیلوگرم به ازای هر 30 سانتی متر طول بلوک باشد. این بار باید در نواری به عرض حداکثر 7 سانتی متر در وسط بلوک اعمال شود.

 

 تذکر:

آزمایشها نشان می دهند که به علت تفاوتهای موجود در مواد اولیه و فرآیند تولید، چگالی دقیقی برای کسب مقاومت مذکور در فوق نمی توان مشخص کرد. معهذا به عنوان یک راهنمای کلی انتظار می رود که درصورت تولید مناسب، بلوکهای با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتی متر با دانسیته حدودkg / m ^ 3 (14-13)مقاومت مورد نظر کسب شود. ضمنا با فرض شرایط یکسان از نظر مواد اولیه، فرآیند تولید و ضخامت بلوک، هر چه که عرض بلوک افزایش یافته یا ارتفاع آن کاهش یابد، به چگالی بیشتری برای کسب مقاومت لازم نیاز خواهد بود.شرط مقاومتی بیان شده در فوق برای هر دو نوع بلوکهای توپر و توخالی صادق است. برای بلوکهای دارای حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتی توصیه می شود که حداقل ارتفاع بلوک 25 سانتی متر باشد. این بلوکها در وسط باید دارای تیغه عرضی باشند. استفاده از بلوکهای با طول کمتر از 30 سانتی متر ممکن است خطر شکست بلوک را در پی نداشته باشد. لذا به مصرف کنندگان توصیه می شود از به کار بردن بلوکهای با طول کمتر خودداری نمایند.

 

 

مشخصات ظاهری

بلوکها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند. سطح بلوک باید نسبتا صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد. لازم است تا نام تولید کننده، کند سوز بودن محصول و چگالی متوسط آن بر روی تمام بلوکهای تولیدی کارخانه حک یا چاپ شود.

 

عایق داخل پانلها

این دو سطح مشبک فولادی ماده عایقی از جنس پلی استایرن کند سوز ( گرید F ) و یاعایق های شناخته شده دیگر با ضخامت های مناسب قرار دارد که کاربرد این عایقها در جلوگیری از تبادل حرارت و برودت و صدا به تناسب موقعیت ساختمان عملکرد خوبی دارد و در آزمایشات انجام شده بر روی یک قطعه پانل که شرایط مناسب ساخت و نصب و بتن پاشی را گذرانیده باشد نشان داده است که دیوار 10 سانتی متری ( شبکه 5/7 با عایق 6 سانتی متری پلی استایرن و اندود سیمانی طرفین ) معادل 60 سانتی متر دیوار آجری خاصیت عایق بودن را دارا است.

 

 

کاربرد:

در ساختمان

پانل را می توان جهت دیوارهای محیطی و جداکننده های داخلی ساختمانها به کار گرفت بیشترین کاربرد این محصول در ساختمان های مرتفع می باشد زیرا در طراحی و ساخت چنین ساختمانهایی کاهش منطقی وزن مصالح ( بار مرده ) مد نظر است که با استفاده از این محصول دستیابی به این مهم مقدور می گردد زیرا وزن یک متر مربع دیوار آجری 22 سانتی متری با ملات ماسه سیمان و اندود طرفین بیش از 450 کیلوگرم می باشد در اندودهای ( از نوع سبک ) طرفین کمتر از 100 کیلوگرم وزن دارد و طبعا به کار گیری پانل کاهش بار مرده ساختمانهای بلند مرتبه را به طرز چشم گیری موجب می گردد با پانلها می توان ساختمانهای یک یا دو طبقه را بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد و به عنوان دیوارهای باربر تقسیم کننده و همین طور سقف از آن بهره گرفت. پانل به جهت خود ایستا بودن در اجرای دیوار بلند سالن های سوله و سیلوها و آشیانه های هواپیما کاربرد موثر و مطمئن دارد.

 

 

در ویلا سازی

پانل ها به جهت سبک بودن و حمل آسان آن در مناطق صعب العبور قطعه ای کاملا مفید جهت ویلاسازی و انبوه سازی می باشد. ایستایی و مقاومت بالای سیستم موجب می شود که    ساختمان های یک تا دو طبقه را بدون استفاده از اسکلت فلزی بنا کرد و اجرای سقف مسطح و شیبدار و گنبدی و از قابلیتهای کم نظیر این قطعه مفید ساختمانی می باشد. دیوار و سقف عایق دار ویلاهای احداثی موجب صرفه جویی انرژی بوده و پایداری بنا در برابر زلزله فرایند ویژه سیستم است.

 

در صنعت نفت و پتروشیمی و آب و فاضلاب

ایجاد حفاظ بتنی مسطح عایق دار بر روی جداره خارجی مخازن فلزی مواد نفتی و آمونیاک همچنین منابع فلزی و یا بتنی آب و فاضلاب نیز یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد پانل     می باشد ساخت مخازن هوایی آب مصرفی شهرها و روستاها در نقاط گرمسیر و یا سردسیر کشور با پانلها موجب صرفه جویی در مصرف آب و انرژی خواهد بود.

 

 

در ساختمانهای بلند مرتبه

استفاده از پانل ها در ساختمان های بلند مرتبه به عنوان دیوارهای محیطی و میانی به جهت سبک بودن نسبت به سایر مصالح و بار مرده ساختمان را به طور چشمگیری پایین آورده و در نتیجه فونداسیون و اسکلت با کاهش قابل توجهی رو به رو خواهد بود.سهولت بالا کشیدن قطعات در ارتفاع و دستیابی به فضای مفید بیشتر و حذف کنده کاری و تخریب تاسیساتی حذف گچ و خاک و عایق مناسب صوتی و حرارتی و برودتی، حذف نعل درگاه و سرعت در اجرا و در نهایت بازگشت سرمایه گذاری در کوتاهترین زمان از دیگر مزایای استفاده از سیستم ساختمانی پانل در بلند مرتبه سازی می باشد کاهش مصرف انرژی و پایداری اطمینان بخش ساختمان در برابر زلزله را نباید فراموش نمود.

 

 

در عایق بندی حرارتی و رطوبتی

یکی دیگر از مشکلات اساسی که دراکثرسازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیری را به سازه ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهای مقابله با آن عایقکاری رطوبتی می باشد.در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی این روش جای خود را به عایقهای پیش ساخته داده است. اما با پیشرفت علوم و نیز گرانی مواد نفتی و قیر در بعضی موارد عایقهای پیش ساخته نیز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندی سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند. بعد از تحقیقات متعدد مهندسان موفق شدند که با استفاده از رزینهای اکریلاتی و استایرنی که با آب حل می شود، عایق رطوبتی جدیدی بسازند که صورت یک لایه mm1 روی سطوح مورد نیاز اجرا می شود و انعطاف پذیرنیز می باشد.

 

درسوله و سیلو و سازه های بلند

1-سرعت اجرای بالا

2- وزن کم دیوار (kg/m^2200 )و تاثیر آن در کاهش وزن اسکلت و کاهش مقاطع شناژ و فونداسیون  .

3- کاهش ضخامت دیوار ازcm45 (اندود سیمان + cm35 دیوار )به cm15 .

4 خاصیت جذب انرژی و نیروی ارتعاش و ضربه ماشین آلات و جرثقیل های مورد استفاده در سالن .

5- ضریب هدایت حرارتی پائین و تاثیر آن بر کاهش پرت حرارتی .

6- شاخص کاهش موارد بالا نسبت به دیوارهای مشابه و کم نمودن آلودگی صوتی و جلوگیری از انتقال صوتی دستگاهها.

7- قابلیت اجرایی پانل برای دیوارهای بلند تا ارتفاع 9  متر و دهانه 6 متر بی نیاز مهاربندی جانبی و آهنکشی اضافی (ساپورت).

8-کمک به سازه ساختمان در جهت تحمل نیروی جانبی.

9-پایداری سیستم پوما در برابر طوفان و زلزله های مخرب.

10-امکان اجرای سقف کاذب سالنها با سیستم پانل در نتیجه باکس (box) شدن سالن به ویژه در کارخانه های تولید مواد غذایی وبهداشتی و پزشکی .

      

   

ضوابط فنی

ضوابط فنی پیشنهادی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای استفاده از بلوک سقفی پلی استایرین منبسط شده در ساختمان بلوک های پلی استایرین سقفی در صورتی عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش، رواداری های ابعادی، مقاومت مصالح (که می تواند با دانسیته مصالح ارتباط داشته باشد ) و شکل هندسی مناسبی در آن رعایت شده باشد.

الزامات ایمنی در برابر آتش استفاده از انواع معمولی ( قابل اشتعال ) بلوک پلی استایرین منبسط شده ممنوع بوده و تنها استفاده از انواع کند سوز شده ( fire retarded ) مجاز می باشد. با توجه به نتایج آزمایشهای انجام شده، اتصال مستقیم اندود به بلوک با هر شکل هندسی ( اعم از معمولی یا دارای انواع شیار ) به هیچ وجه مجاز نبوده و ضرورتا باید از اتصالات مکانیکی مهار شده به تیرها و تیرچه ها ( نظیر سیستم رابیتس ) استفاده شود.در صورت وجود هر گونه دیوار مقاوم حریق درساختمان (مانند دیوار بین آپارتمانها درمجموعه های مسکونی)، این دیوارها باید از لایه بلوکهای پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای ( یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند یا به طورمناسب ازمصالح حریق بند استفاده شود،به گونه ای که بلوک های         پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشند و از گسترش حریق احتمالی بین دو فضایی که به وسیله دیوار مقاوم حریق جداشده اند، جلوگیری گردد.

 

 

انبار کردن بلوکها در کارگاه ساختمانی

 توصیه می شود که بلوکهای پلی استایرن منبسط شده در محل کارگاه ساختمانی به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال (نظیر رنگها، حلالها یا زباله های قابل اشتعال ) نگهداری شوند.محل نگهداری باید به گونه ای باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوشکاری یا هر گونه شیء داغ دیگر با بلوکها در کارگاه ساختمانی پیشگیری شود. توصیه می شود که محل انبار اصلی بلوکها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود.

 

نحوه اجرا

الف-1- بافت شبکه های فلزی با استفاده از مفتولهای  مقاوم با ضخامتهای 5/2، 3و4 میلیمتر در طول 3وعرض 1 متر با چشمه های پنج سانتی متر.(ضخامت و اندازه ها در صورت نیاز قابل تغییر می باشد.)

الف-2- تولید و برش فوم از جنس پلی استایرن در ضخامتهای مورد نیاز وابعاد  شبکه های فلزی بافته شده .

الف-3- قرار دادن قطعات فوم ها بین شبکه های بافته شده و اتصال آنها به یکدیگر با استفاده از مفتولهای اشاره شده بصورت شبکه های فضایی و با فواصل ،5/7،10 ودر صورت لزوم       اندازه های مورد نیاز توسط ماشین آلات مربوطه.قطعات پانل ها با قرار گرفتن در کنارهم مطابق نقشه ها و اندازه های مورد نظر توسط شبکه های اتصال ساده، گونیا و u شکل و متناسب با محل مصرف با استفاده از بست های مخصوص که برای این کار طراحی شده یا سیم نرم آرماتور بندی به یکدیگر بسته می شوند.

در محل بازشوها (دربها و پنجره ها )بمنظور تقویت و حفظ یکپارچگی دیوار،اطراف آنها با شبکه اتصال ساده بصورت قاب دور پنجره و درب ، روی پانل بسته می شود.لوله کشی های آب و برق پس از نصب پانل با استفاده ازفضای بین فوم وشبکه فلزی انجام شده و در مواردی که قطر لوله ها بیشتر از فاصله موجود باشد و ضرورتاً مفتول شبکه فلزی در طول مسیر لوله ها قطع می گردند، پس از اجرای لوله ها بایستی روی آنها با شبکه های اتصال ساده پوشانده شود.

ب- بتن پاشی روی پانل ها : پس از اتمام مرحله نصب پانل ها ، چهار چوب درب ها ، قاب و پنجره ها ، لوله کشی آب و برق انجام کنترل نهایی و اطمینان از صحت وتکمیل کلیه مراحل نصب ، عملیات بتن پاشی روی پانل ها با استفاده از پمپ های بتن پاش یا دستگاه شات کریت و در صورت عدم وجودآن بصورت دستی و با روش سنتی در سه مرحله انجام می گردد.

درصورتیکه نمای داخلی یا خارجی این دیوارها نصب سنگ ، آجرنما، کاشی ، سرامیک و مدنظر بوده و اجرای آن با دوغاب ریزی پشت کار همراه باشد ، بایستی پس از اولین مرحله بتن پاشی و قبل از اینکه مفتولهای شبکه فلزی پانل ها کاملا در داخل بتن قرارگیرند نماسازی با مصالح موردنظر  با روشهای خاص خود صورت گیرد پس از نصب سنگ ،کاشی و سرامیک و اتمام سیمان کاری آستر سایر قسمتها که بایستی حداقل 5/2   سانتی متر روی شبکه های فلزی پانل ها را پوشش نماید، نازک کاری با استفاده از گچ ،سیمان تخته ماله ای و با حداقل ضخامت روی سطوح آماده شده امکان پذیر می باشد.

  

 

  

 

    

 

 

مزایا

1- سبکی دیوارهای ساخته شده از پانل در مقایسه با دیگر مصالح. 

2- سرعت حمل ونقل و سهولت بالا کشیدن پانلها در ارتفاع.

3- مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله .

4- عایق در برابر حرارت و برودت و رطوبت و صدا.

5- مقاوم در برابر آتش سوزی بعلت وجود قشرهای بتنی طرفین پانل.

6- نفوذ ناپذیری ساختمان دربرابر حشرات.

7- امکان حمل و بکارگیری پانل در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به کارگردان متخصص.

8- دستیابی به فضای مفید بیشتر بعلت ضخامت ناچیز دیوارهای پانل .

9- آزادی عمل در اجرای طرحهای متنوع و بعلت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته پانل .

10- صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمان های بلند مرتبه بدلیل وزن اندک سقف و دیوار پانل .

 11- صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان بدلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر اعم از مواد سوختنی و یا برق .

  12- افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تاسیساتی آن .

  13- عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ.

  14- بازگشت سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی در کوتاهترین زمان.

  15- عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نصب چهار چوب درها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلا اجرای تاسیسات ساختمان با کمترین هزینه .

  16- عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تاسیساتی دیوارها و سقف در نتیجه عدم انباشت نخاله که صرفه جویی در هزینه و وقت را بدنبال دارد.

 17- پس از بتن پاشی طرفین پانلها با ضخامت حداقل 4 سانتی متر سیستم بی نیاز از گچ و خاک بوده که با اجرای چند میلیمتر پلاستر گچ سفید کاری دیوارها و سقف آماده برای نقاشی خواهد بود.

  18- حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پانل .

  19- حمل و نقل پانلها با هزینه کم صورت میگیرد بطور مثال یکدستگاه تریلر قادر است بیش از 10000 متر مربع پانل تیپ 1 دیواری پوما را حمل نماید.

20- استفاده از دیوارو سقف پانل در ساختمان سازی بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب می گردد .به طورمثال با صرف 17 کیلو گرم فولاد در هر متر مربع ساختمان بصورت مفتول و میلگرد می توان یک واحد مسکونی یک طبقه را بنا کرد .

 21- عایق پلی استایرن که در تولید پانلها بکار میرود از نوع کند سوز (گرید f) می باشد که پس از نصب و سیمکاری طرفین پانل با ضخامت 5 سانتیمتر دیوار تا 2 ساعت در مقابل آتش سوزی مقاوم خواهد بود.

 

 

معایب

اسفنج پلی استایرن دارای نقاط ضعفی نیز می باشد ،از جمله می توان شکست مکانیکی ترد، ضعف آن در برابرحلال ها ،برخی چسب ها و رنگ ها ،ضعف در برابر سوخت ها ،دوام پایین در برابر شرایط محیطی خارجی و مهم تر از همه رفتار خطرناک ان دربرابر آتش را نام برد . لذا استفاده از این محصول باید تحت ضوابط و ویژگی های فنی مناسب صورت گرفته و ازتبدیل آن ها به یک عامل خطرناک درساختمان جلوگیری کرد.

 

 

مشخصات ظاهری

بلوکها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند . سطح بلوک باید نسبتاً صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد.

لازم است تا نام تولید کننده، کندسوز بودن محصول، حداقل چگالی و اندازه های طول، عرض و ضخامت بلوک بر روی تمام بلوک های تولیدی کارخانه حک یا چاپ یا برچسب شود. در صورت استفاده از چاپ یا برچسب، ا ین کار باید به نحو تثبیت شده صورت گیرد، به گونه ای که امکان پاک شدن یا برآمدن ساده در حین نقل و انتقال یا سوءاستفاده توسط افراد وجود نداشته باشد.


برچسب:, :: :: نويسنده : قاسمی

درباره وبلاگ

به نام خالق هستی .به وبلاگ من خوش آمدید.این وبلاگ توسط قاسمی دبیر حرفه وفن طراحی گردیده است.اميد است همکاران، دوستان و دانش آموزان عزيز با نظرات و پيشنهادات سازنده خود،در هر چه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ مرا ياري نمايند.
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 69
بازدید هفته : 203
بازدید ماه : 201
بازدید کل : 574560
تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1